Saturday 28 August 2021

My football story

 Hai, maafkan saya kerana sudah lama saya tidak membuat blog. InsyaAllah blog kali ini saya akan tulis panjang-panjang sikit. Cerita saya sekarang ni ialah kisah bola sepak saya. Saya mula mengenali bola sepak sewaktu saya berumur 6 tahun dan pemain yang saya kenal dulu tak banyak, hanya Cristiano Ronaldo, Lionel Messi dan juga Neymar Jr. Saya tak ikut sangat bola sepak Malaysia. Dan sewaktu saya berumur dalam lingkungan 7-8 tahun, Daddy saya tengok AFF Suzuki Cup bola sepak. Dan daripada situlah saya mengetahui tantang bola sepak dengan lebih mendalam. Saya pun melukis pemain bola sepak dan memegang kertas itu pada saat Malaysia menjarinngkan gol. Apabila saya berumur 9 tahun, saya menyokong kelab bola sepak terkenal eropah yang menjadi kegemaran Daddy iaitu Manchester United. Pemain Manchester united yang saya kenal sewaktu itu ialah Marcus Rashford, Bruno Fernandes dan Paul Pogba. Saya semakin tertarik dengan kelab gergasi England itu sehinggakan saya google tentang Manchester United punya player, sejarahnya dan banyak lagi. 


Sewaktu saya berumur 10 tahun, saya hanya bermain bola sepak dengan budak 6 tahun sahaja. Daddy cakap kenapa kitorang bermain bola sepak dengan budak, main lah bola sepak dengan remaja di padang sebelah. Tapi kitorang takut sikit main bola sepak dengan remaja yang berumur 13-19 tahun, ye 19 tahun pun bermain di situ. Tapi saya pun mahu merasa bagaimana bermain bola sepak dengan orang lebih besar daripada saya, jadi saya pun cakap dekat abang-abang tu "boleh tak main bola sama-sama?" Diorang cakap boleh je. Saya dimasukkan dalam barisan pertahanan walaupun saya hebat dalam menyerang. Saya duduk dekat barisan pertahanan kerana saya mahu melihat corak permainan mereka dahulu. Saya banyak kali tackle bola daripada orang lagi besar daripada saya. Saya selalu dipuji

 Itu sahaja blog saya untuk kali ini. Tak sabar pula nak main bola petang nanti. Jangan lupa share dan follow ye. Bye assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment